JOULUKALENTERI LUUKKU 12

Tänään, joulukuun kahdestoista päivä, mä kerron teille vähän millaista on tuo autoalan opiskelu. Nyt oon ollu tuolla koulussa noin puoli vuotta, niin osaan siitä jo jonkun verran kertoakkin, vaikka vasta ekaa vuotta käynkin. Kuitenkin, nyt nää selittelyt saa riittää, päästän teidät lukemaan.


En sitten tiiä miten muilla paikkakunnilla, mutta meillä Jämsässä autolla on oikeesti tosi rentoa ja helppoa. Vaikka attojen tehtäville annettaisiin joku viimeinen takaraja, niin sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä, koska suoritusmerkinnän saa kuitenkin, vaikka palauttaisi myöhässä. Attoaineet liittyvät tosi paljon ammattiaineeseen, esimerkiksi fysiikassa käydään oikeastaan vain autoihin liittyviä juttuja. On oikeesti paljon mielenkiintosempaa olla siellä tunnilla kuuntelemassa, kun asia liittyy itseään kiinnostavaan aiheeseen.

Meillä on kahvitaukoja ihan kokoajan, vähän reilu puolen tunnin välein. Tai no oikesti ne on neljänkymmenenviiden minuutin välein, mutta kaikki tulee aina myöhässä, niin voi sanoa että puolen tunnin välein. Paitsi hallipäivinä taukoja ei ole niin usein, mutta hallista voi ihan helposti lähteä käymään kahvilla tai tupakilla, vaikka ei olisikaan tauko. Yleensä opettajat kyllä antaa luvankin pitää enemmän taukoja, mutta voi niitä pitää omilla luvillakin.

Meijän luokka on tosi mukava ja kaikki tulee hyvin toimeen keskenään. Välillä heitetään koko luokan kanssa ihan pimeetä läppää tai ärsytetään opettajia. Suurin osa meidän ryhmänohjaajan tunneista menee aivan muuhun, kuin opiskeluun. Yleensä puhutaan siitä, että husset on paskoja ja ne leipoo, jonka takia kannattaa ostaa kotari. Tai sitten yritetään saada meidän opettaja ostamaan kaikkien kemmut ja mopot pois. Ei oo vielä ainakaan tuottanut tulosta. Iso osa tunneista menee myös videoitten kattomiseen.


Hallipäivät kestää yleensä aina kahdeksasta neljään, mutta aika menee tosi nopeesti, jos saa jonkun mukavan homman. Meillä ainakin tehdään niin, että aamulla huudetaan nimet ja jaetaan hommat. Yleensä töitä tehdään pareittan, välillä isommissa ryhmissä ja välillä yksin. Yksi pari laitetaan aina varastoon, josta voi käydä hakemassa työkaluja, joita itsellä ei ole. Varastomiehet kirjaavat ylös, mitä on lainattu ja viivavat yli sen jälkeen, kun työkalu on palautettu.

Mun mielestä parhaat hommat on sellaisia, mitkä on haastavia ja joihin joutuu keskittymään kunnolla. Kyllähän se vituttaa silloin tehdessä, mutta paras fiilis tulee silloin, kun saa työn valmiiksi ja se toimii. Esimerkiksi silloin, kun tein ensimmäisen kerran kaikki jarrut uusiksi. En mä tiennyt oikeastaan edes mitävittua mun ois pitäny tehdä, mutta kun lähdin vain purkamaan ja katsoin siitä, miten ne pitää sitten kasata. Mua vitutti sinä päivänä niin suunnattomasti, että kyllä sieltä muutama vittuperkelehelvetti taisi tulla ja työkalut lenteli. Mutta kun sain homman valmiiksi ja todettiin jarrut toimiviksi, oli mulla tosi hyvä fiilis.

Aina työpäivän jälkeen me siivotaan halli, eli kaikki tavarat paikalleen ja lakaistaan lattiat puhtaaksi. Jos on hirveästi öljyä tai muuta nestettä lattialla, niin silloin huuhdellaan vedellä. Yleensä saadaan hommat valmiiksi joskus kolmen ja puoli neljän välillä, koska onhan meitä kuitenkin about 25 tekemässä. Mä tykkään tosi paljon tehdä noita autoja, ja voisin olla hallissa vaikka iltaan asti.

Mä oon kyllä valinnut niin mulle sopivan alan, kuin olla ja voi. Mä voisin vaan kokoajan laitella autoja ja haluan oppia lisää. Meen oikeesti tosi mielelläni kouluunkin, koska haluan oppia mahdollisiman nopeasti tietämään uusia asioita. En mä tiiä, mutta nyt mä nautin koulun käymisestä. Voin sanoa, että suosittelen menemään autoalalle, jos edes vähääkään kiinnostaa. Ja tosiaan, se on ihan paskapuhetta jos joku sanoo, että autolla ei pärjää jos ei tiedä asiasta mitään. Aivan varmasti pärjää, oppimaanhan sinne mennään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat aina tervetulleita, mutta muistakaahan kielenkäyttö ja asiallisuus!